Modern IT-miljö på anrik restaurang.

Bättre överblick över bokningar och kundärenden. Ett stabilt trådlöst nätverk, och en fast kostnad för IT varje månad. Det blev resultatet när restaurang Gondolen uppgraderade IT-miljön.

Gondolen är en restaurang i Stockholm, invigd 1935, med milsvid utsikt över staden. Nyligen uppgraderade IT-Hantverkarna restaurangens IT-miljö, som hade blivit gammal och instabil. Allt från servrar och klienter till brandvägg, switchar och accesspunkter byttes ut och dator­användarna migrerades till Office 365.

– En fördel med Office 365 är att vi har fått bättre översyn. Vi har tre datorer som används för att svara på bokningar och frågor från gäster, och nu kan alla komma åt samma inbox och se vilka ärenden som är besvarade och inte, säger restaurangchef Ragnar Boman.

IT-Hantverkarna byggde även om restaurangens wifi, som var långsamt och inte täckte in lokalen. Nu finns det rätt antal accesspunkter, och gäster samt administrativ personal har fått egna nät.

– Wifi är något som efterfrågas av kunderna. Såväl utländska gäster som svenska. Idag är det många enskilda konsulter som inte har något kontor. I stället bjuder de kunderna på jobbluncher, och då måste uppkopplingen vara bra, säger han.

Gondolen ligger under gångbron som binder ihop toppen av den gamla Katarina­hissen och stadsdelen Södermalm. Här står även servrarna, med affärskritiska system för kassa och bokning. Men restaurangen har också tillgång till andra utrymmen, och här har IT-Hantverkarna placerat backuplösningen.

– Det är mer kostnadseffektivt än att hyra en backuptjänst i molnet, och ger fortfarande en hög säkerhet och tillgänglighet eftersom affärskritiska system och backup finns på två olika geografiska platser, säger Erik Leü, kundansvarig på IT-Hantverkarna.

Nu sköter IT-Hantverkarna Gondolens hela IT-miljö och användarsupport, till ett fast pris varje månad.

– Tidigare hade vi en konsult på timbasis, men nu behöver vi aldrig fundera på om vi ska be om hjälp. Arbetet blir mer noggrant utfört och IT-Hantverkarna fixar allt de kan när de är här, säger Ragnar Boman.

Tidigare hade vi en konsult på timbasis, men nu behöver vi aldrig fundera på om vi ska be om hjälp.<cite>Ragnar Boman, restaurangchef </cite>

Utmaning

Gondolen hade en gammal IT-miljö med blandad utrustning och instabilt nätverk. IT-kostnaderna varierade kraftigt från månad till månad.
 
 

Lösning

Modernisering av hela IT-miljön med hjälp av ny hårdvara och Office 365. Införande av Helpdesk för samtliga användare och fast pris för drift och support genom IT-Hantverkarnas tjänst Din IT-plan.

Effekt

Gondolen har fått full kontroll på IT-kostnaderna. Snabbare och stabilare trådlöst nätverk samt effektivare samarbete genom Office 365.